تجهیزات پزشکی, زیبایی و سلامت

معرفی انواع سرنگ انسولین

معرفی انواع سرنگ انسولین - ایبو کالا

سرنگ انسولین سرنگی خاص برای بیماران دیابتی است. بیماران دیابتی از این سرنگ که دارای طراحی و ساختار ساده ‌ای است، استفاده می‌ کنند. منظور از ساختار ساده این است که با خرید سرنگ انسولین با وسیله ‌ای رو به‌ رو خواهیم شد که یک سوزن کوچک دارد و با آن انسولین را زیر پوست تزریق می‌ کنیم. البته که با توجه به شرایط بیمار از سرنگ های مختلفی استفاده می شود. که در این مقاله به معرفی انواع سرنگ انسولین می پردازیم

واحد سرنگ انسولین

سرنگ‌ های انسولین دارای یک محفظه، پیستون و البته سوزن هستند. در بخش محفظه سرنگ، انسولین ذخیره می‌ شود و دارای درجه ‌بندی ‌هایی استاندارد است. پیستونی هم در سرنگ وجود دارد که مایع را برای خروج از این وسیله به داخل بدن می‌ فشارد.
به طور کلی سرنگ های مورد استفاده در تزریق انسولین به دو گروه 100 واحدی و سرنگ 50 واحدی تقسیم بندی می شود. سرنگ های 100 واحدی هر خط کوچک آن دو واحد محسوب می شود. و خط های بزرگ تر نشان دهنده 10، 20، 30 و … تا 100 واحد را مشخص می کند. اما در سرنگ های 50 واحدی هر خط کوچک نشان دهنده یک واحد است. و خط های بزرگ تر 5، 10، 15، 20 …. 50 واحد را نشان می دهند.

سرنگ انسولین ۱۰۰ واحدی

هر خط کوچک و درجه‌ ای که در سرنگ‌ های ۱۰۰ واحدی وجود دارد، دو واحد محسوب می‌ شود. خطوط بزرگ ‌تر هم با شماره‌ های ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰ تا ۱۰۰ مشخص می‌ شوند.

سرنگ انسولین ۵۰ واحدی

سرنگ ۰.۵ میلی ‌لیتری : این نوع سرنگ می ‌تواند تا ۵۰ واحد انسولین را در خود نگه دارد.
البته سرنگ‌های ۳۰ واحدی هم وجود دارند که درجه ‌بندی‌ شان مشابه سرنگ‌ های ۵۰ واحدی انجام می‌ شود. این انواع سرنگ را به جای ۳۰، ۵۰ یا ۱۰۰ واحدی به شکلی دیگر هم نام می ‌برند. می‌ گویند:
سرنگ ۰.۳ میلی ‌لیتری : این همان ۳۰ واحدی است که می ‌تواند تا ۳۰ واحد انسولین را در خود نگه دارد.
سرنگ ۱ میلی‌ لیتری : این همان ۱۰۰ واحدی است که می‌ تواند تا ۱۰۰ واحد انسولین را در خود نگه دارد.

معرفی انواع سرنگ انسولین - ایبو کالا

معرفی انواع سرنگ انسولین و نحوه مصرف

نحوه استفاده از سرنگ انسولین

لازم به ذکر است که امکان استفاده چند باره از سرنگ انسولین وجود دارد اما نه همیشه. در حالی این موضوع میسر خواهد بود که شرایط زیر وجود داشته باشد. بعد از اینکه عمل تزریق صورت گرفت، انسولین باقی‌ مانده در سرنگ کاملا تخلیه شود. سرنگ درپوشی دارد که باید بعد از استفاده گذاشته شود و سپس آن را تا تزریق بعدی در یخچال نگه دارید.

اگر بنا به استفاده مجدد از سرنگ دارید، باید حتما این موارد را رعایت کنید تا نکات ایمنی در نظر گرفته شده باشند و مشکلی پیش نیاید. البته سرنگ‌های انسولینی که معمولا در قالب پک‌ ها یا همان بسته ‌های ۱۰۰ عددی در بازار عرضه می‌ شوند، چندان گران نیستند و با خرید یک بسته ۱۰۰ عددی و پرداخت قیمتی در حوالی 300 تا 350 هزار تومان می ‌توانید تعداد زیادی از سرنگ‌ را برای مصرف ‌تان در اختیار داشته باشید.

در ابتدا از تمیز بودن دست خود اطمینان پیدا کنید. اگر محل تزریق تمیز است نیازی به استفاده از الکل نیست. اما در صورتی که از الکل استفاده کردید. اجازه دهید تا الکل کاملا خشک شود. به طور مثال اگر در هر روز یک بار تزریق انجام می دهید. ناحیه تزریق ( شکم، ران، بازو و یا باسن) را تغییر ندهید.
سرنگ را در زمان تزریق با توجه به میزان بافت های چربی ناحیه تزریق، می توانید از 45 تا 90 درجه تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که تزریق انسولین، یک تزریق زیر جلدی می باشد. بنابراین محل تزریق نباید برآمده شود. اگر محل تزریق بعد از آن برآمده شود. یعنی تزریق به صورت جلدی صورت گرفته است. ناحیه تزریق را با دست جمع کنید تا از عضلات فاصله بگیرد.
بعد از تخلیه کامل 10 ثانیه سرنگ را در همان حالت نگه دارید. و سپس ان را خارج کنید.

4 دیدگاه در “معرفی انواع سرنگ انسولین

  1. حامد صاف دل گفت:

    خیلی خوبه که تکنولوژی به جایی رسیده که می تونه مردم رو نجات بده من خودم فکر نمی کردم انسولینی بشم

    1. نویسنده گفت:

      سلام دوست عزیز امیدواریم هر چه زود تر سلامتی خودتون رو به دست بیارید

  2. المیرا شریفی گفت:

    چند بار میشه استفاده کرد از سرنگ‌؟

    1. نویسنده گفت:

      سلام دوست عزیز مشخصا هر سرنگ برای یک نفر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *