تجهیزات پزشکی, زیبایی و سلامت

نحوه تخلیه کیسه ادرار

نحوه تخلیه کیسه ادرار - ایبو کالا

برخی از بیماران به دلایل مختلفی مانند جراحی و بزرگی پروستات ، ممکن است قادر به تخلیه ادرار خود نباشند یا دچار مشکل تکرر ادرار شوند. در این مواقع و برای رفع این گونه مشکلات از وسیله ای به نام کیسه ادرار استفاده می کنند که به سوند متصل به مجرای ادرار وصل می باشد تا ادرار را از طریق سوند جمع آوری کند. اگر برای اولین بار از این محصول استفاده می کنید حتما با سوالاتی مانند نحوه استفاده  و نحوه تخلیه کیسه ادرار مواجه شده اید. که در این مقاله به شرح کامل پاسخ سوالات شما میپردازیم.

کیسه ادرار چیست ؟

کیسه ادرار، کیسه ای از جنس پلیمر بوده که شفاف و استریل شده می باشد و روی آن را با خطوطی واضح درجه بندی نمودند تا میزان حجم ادرار و رنگ آن به راحتی قابل دیدن باشد . این وسیله شامل یک شیر صلیبی شکل به منظور تخلیه راحت محتویات درون آن نیز می باشد.

این کیسه ها دارای انواع مختلفی بوده که از هر کدام با توجه به شرایط و وضعیت بیمار ، طبق تشخیص پزشک استفاده می شود. همچنین توجه داشته باشید که آن را باید به طور دقیق به بیمار متصل کنید تا نشتی نداشته باشد و مشکلاتی مانند عفونت های دستگاه تناسلی برای بیمار به وجود نیاید.

نحوه استفاده از کیسه

کیسه ادرار را داخل نگهدارنده آن جای دهید.

محل اتصال کیسه  به سوند و انتهای سوند را با پنبه الکل تمیز کنید.

یک حوله در زیر کیسه و پورت ان بگذارید تا از نشت ادرار روی پا جلوگیری شود.

قبل از اتصال دریچه خروجی پایین کیسه به سوند، از محکم بسته شدن آن اطمینان حاصل کنید. لازم است که کیسه درجای خود به صورتی پایدار محکم شود. مطمئن باشید که روی لوله سوند قرار نگرفته و برای آن مشکلی ایجاد نکرده و مانعی ایجاد نکند.

کیسه ادرار را به انتهای سوند وصل کنید، رابط را به آرامی داخل پورت سوند فرو کنید. هنگام جدا کردن سوند از کیسه می توانید با خم کردن لوله، درست در قسمت پایین نوک و نگه داشتن آن، از چکه کردن ادرار جلوگیری کنید. مراقب باشید که هنگام اتصال کیسه به سوند، نوک سوند تمیز نگه داشته شود. این کار مانع از ورود میکروب ها به سیستم تخلیه ادرار خواهد شد.

وقتی که کیسه پر میشود، آن را تخلیه کنید. برای این کار، کلامپ رو به پایین حرکت دهید. لوله خروجی و انعطاف پذیر را برای کنترل جریان ادرار صاف کنید. هنگام تخلیه کیسه لازم نیست که آن را از سوند جدا کنید. پای خود را تا حد لبه توالت بالا ببرید تا به کیسه برسد. بعد از این کار میتوانید ادرار را به طور مستقیم دخل توالت خالی کنید. به این ترتیب ، نیاز به خم کردن خودتان که ممکن است ناراحت کننده باشد، ندارید.

کیسه را تمیز نگه دارید. برای کاهش بو و حفظ کیسه از میکروب ها، آن را هر روز با آب و سرکه شستشو دهید.

به یاد داشته باشید که کیسه ادرار باید همیشه در سطحی پایین تر از سطح مثانه قرار گیرد تا تخلیه ادرار به خوبی انجام شود.

در بیمارانی که بنا به تشخیص پزشک لازم است سوند فولی تا زمانی حفظ شود ، رعایت نکات زیر توصیه می شود

جهت جلوگیری از عفونت مایعات فراوان بنوشید (در صورتی که از طرف پزشک معالج محدودیت مایعات نداشته باشید )

جهت پیشگیری از آلودگی از جدا کردن لوله ادرار از کیسه جدا خودداری فرمایید .

اگر سوند شما خارج شد یا نشت ادرار داشت جهت جایگزینی مجدد ، خودتان هیچ گونه اقدامی انجام ندهید و حتما به یک مرکز درمانی مراجعه فرمایید .
به منظور کاهش خطر عفونت کیسه ادرار را هر ۸ ساعت یک بار تخلیه نمایید .

اگر ظرف ۶ الی ۸ ساعت ادرار به داخل کیسه جریان نیافت و مطمئن شدید که سوند شما پیچ خوردگی نداشته و یا خم نشده است به مرکز درمانی مراجعه فرمایید .

جهت پیشگیری از برگشت ادرار و احتمال عفونت ، کیسه را پایین تر از سطح مثانه خود قرار بدهید. هرگز کیسه را روی شکم خود قرار ندهید .

از کشیدن و یا جدا کردن لوله تخلیه ادرار خودداری نمایید زیرا باعث خونریزی یا ضربه به مجرا می گردد . این کار را به پرسنل دوره دیده بسپارید .

آموزش طرز تخلیه کیسه ادرار

سه مدل کیسه ادرار وجود دارد که نحوه تخلیه آن به صورت زیر است.

کیسه های بسته

قابل تخلیه نیستند و پس از پر شدن باید دور انداخته شوند. این کیسه ‏ها بیشتر توسط افراد کلستومی، که مواد دفعی آنها سفت است، مصرف می‏شوند.

کیسه های ته باز

در این نوع کیسه‏ ها دریچه‏ ای در انتهای کیسه وجود دارد که امکان تخلیه کیسه را در حالی که همچنان روی بدن قرار دارد، فراهم می‏کند. انتهای کیسه‏ های ته ‏باز به کمک یک نوار پلاستیکی چسب دار که چند بار تا زده می‏شود، بسته می‎‏گردد.

کیسه ته ‏باز برای افراد ایلئوستومی که مواد دفعی آنها شل و خروج آن مکرر است، مناسب است. اما بسیاری از کلستومی ‏ها نیز استفاده از کیسه‏ های ته‏ باز را، عمدتا به دلیل صرفه اقتصادی، ترجیح می‏دهند.

کیسه های شیر دار

کیسه‏ های شیردار برای افراد یوروستومی استفاده می‏شود، تا بتوانند به دفعات ادرار جمع ‏آوری شده در کیسه را تخلیه نمایند. هنگام خواب شبانه افراد یوروستومی می‏توانند انتهای کیسه خود را به یک کیسه ادرار متصل کنند، تا نگران پر شدن حجم کیسه نباشند.

4 دیدگاه در “نحوه تخلیه کیسه ادرار

  1. نیوشا گفت:

    خیلی ممنون از مطالب خوبتون ، برای یکی از اقوام تهیه کردیم و اگر مطالب خوبتون نبود متوجه نمیشدیم 🙏🏻

    1. ibokala گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از شما بابت مطالعه مطالب ما

  2. مهسا جهان فر گفت:

    تو بیمارستان واسه عمل جراحی سوند بهت وصل می کنن نگم براتون چقدر درد می گیره

    1. نویسنده گفت:

      سلام دوست عزیز
      امیدوارم هیچ کس نیازمند به این محصول نباشه و واقعا علم طوری پیشرفت کنه که وسایل بهتری جای این محصولات رو بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *