قهوه

همه چیز درباره انواع قهوه

همه چیز درباره انواع قهوه - ایبو کالا

قهوه نوشیدنی پر طرفدار و محبوب در کل جهان است. این نوشیدنی گرم در کافه ها، سفره خانه های سنتی و نقاط مختلف دیگر در ایران و جهان با ویژگی های متفاوت ارائه می گردد. این ویژگی ها را می توان در مزه و طعم قهوه ها احساس کرد. در کشورهای مختلف طعم و مزه قهوه را می توان متفاوت یافت مانند قهوه ترش با قهوه تلخ ساده که هر کدام طرفداران خودش را دارد. در این مقاله همه چیز درباره انواع قهوه به طور کامل شرح داده می شود.

قهوه چیست ؟

قهوه نوشیدنی پر طرفدار در سراسر جهان است ولی نه به منزله اینکه تمامی مردم جهان قهوه را دوست داشته باشند. قهوه از نوعی دانه ‌های بو داده و آسیاب‌ شده گیاه قهوه به‌ دست می‌آید. گیاه قهوه بومی در مناطق نیمه‌ گرمسیری آمریکا و برخی در جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا رشد می کند. این گیاه از آفریقا به دیگر نقاط جهان منتقل شد. و اکنون در بیش از 70 کشور کشت می‌ شود. که برترین نواحی کشت قهوه مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقا است، هنگام رسیدن میوه گیاه قهوه، دانه ‌های قهوه را برداشت و فرآوری می‌کنند.

دانه ‌های قهوه خشک شده در درجات مختلف برشته می‌ شوند. بسته به عطر و طعم مورد نظر، درجه ‌بندی‌ های پخت گوناگونی برای این محصول درنظر گرفته شده ‌است. قهوه خاصیت اسیدی دارد و به ‌علت داشتن کافئین بالا یک ماده محرک شمرده می شود.

قهوه در زبان عربی به کفا یا کافا معروف است. و اصل پیدایش این گیاه را می توان در جنوب غربی شهر اتیوپی واقع در شاخ آفریقا که نزدیک به عربستان و مصر دانست. فرهنگ نویسان عربی می گویند واژه بکار رفته قهوه در اصل نام گونه ای شراب بوده. و سپس بعد از مدتی به اسم نوشیدنی بکار رفته است. ریشه این واژه، فعل قها که به معنی بی اشتها بودن است؛ به این دلیل که در گذشته تصور بر این بود این مایع باعث بی اشتهایی می شود.

چند دلیل برای نام گذاری قهوه وجود دارد. و زبان اتیوپیایی یکی از مشهورترین دلایل نام گذاری قهوه است. این زبان قدیمی هنوز در سودان امروزی رواج دارد. و نام کفا بر گرفته از شهر اتیوپی است. که مرکز پرورش گیاه قهوه است به همین دلیل در بین عرب ها قهوه با نام کفا شناخته شده و هنوز ماندگار مانده است.

ابوعلی سینا، حدود هزار سال پیش در کتاب خود شرح جامعی درباره قهوه آورده است اما در آن زمان مردم ایران واژه قهوه را با نام بونو می شناختند و به زبان می آوردند. ابوعلی سینا قهوه را به منظور درمان بیماری افسردگی بکار می برد.

همه چیز درباره انواع قهوه - ایبو کالا

همه چیز درباره انواع قهوه

خرید انواع قهوه

در دین اسلام نوشیدنی های الکلی حرام بوده و نوشیدنی قهوه به علت خاصیت محرک داشتن یک جایگزین مناسب برای نوشیدنی های الکلی می باشد. این نوشیدنی از قرن 13 میلادی بسیار محبوب و پر طرفدار شد. و تا اوایل قرن 15 میلادی در مصر، شام (سوریه کنونی) و عثمانی (ترکیه کنونی) بسیار مصرف می گردید. و در همه ی این شهرها قهوه خانه هایی برپا شد. روحانیون در مکه، قاهره و استانبول تلاش کردند تا این نوشیدنی را ممنوع کنند.

شیخ ها به دلیل شباهت هایی که در اثر نوشیدن قهوه و الکل برای شخص شکل میگرفت با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. برخی به این نکته اشاره می کردند. که دست به دست کردن قوری قهوه، شبیه به دست به دست کردن پیاله شراب می باشد. و باید ممنوع شود. اما در پایان این اختلاف نظرها به نتیجه ای نرسید و نوشیدن قهوه برای مصرف عموم آزاد اعلام شد.

قهوه خانه جایگاه و نهاد جدیدی بود برای مردانی که در آن جمع می شدند. و به صحبت کردن، شعر خوانی و بازی های مختلفی مانند تخته نرد و شطرنج می پرداختند. قهوه خانه به مرکزی برای گرد همایی متفکران تبدیل شده. و به نوعی در حال رقابت با مساجد برای برگزاری قرار ملاقات های جمعی بود. برخی از علمای دینی معتقد بودند که قهوه خانه حتی از میکده هم بدتر است.

مقامات بالا دست هم متوجه شدند که این اماکن می تواند تبدیل به لانه های فتنه شود. تا جایی که سلطان مراد چهارم پادشاه عثمانی حکم اعدام را برای اشخاصی که قهوه خانه داشتند صادر کرد. اما این حکم شکست خورد و با مخالفت های زیادی روبرو شد. در نهایت عالمان دینی آن زمان با برگزاری جلسه ای به این نتیجه رسیدند که مصرف قهوه مباح است.

2 دیدگاه در “همه چیز درباره انواع قهوه

  1. سید حمید رضوی گفت:

    بله قهوه یه نوشیدنی پر طرفداره
    ولی میگرن داشته باشی ازش محرومی
    تو فروشگاهتون قهوه با درصد کافئین پایین هم دارید؟

    1. نویسنده الف گفت:

      سلام و درود
      خیر موجود نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *