تجهیزات پزشکی, زیبایی و سلامت, ماسک جراحی

انواع اسپان باند پزشکی

انواع اسپان باند پزشکی - ایبو کالا

پارچه اسپان باند پزشکی بخش عمده ای از ماسک های تنفسی را تشکیل می دهد. در نظر داشته باشید که برای خرید ماسک های تنفسی جراحی حتما از فروشگاه های معتبر اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک وزارت صنعت و معدن یا از داروخانه ها خریداری کنید. برند های معتبر تولید کننده ماسک های از اسپان باند با کیفیت و استریل در ساخت ماسک تنفسی استفاده می کنند. در نظر داشته باشید ماسک های ارزان قیمت موجود در بازار و مترو قطعا شرایط استریل و بهداشتی رعایت نشده. و همین باعث به خطر افتادن سلامتی خود و خانواده می شود.

اسپان باند چیست ؟

جالب است بدانید پارچه ایی که برای تولید ماسک استفاده می شوند اسپان باند نام دارند. که جزو دسته پارچه های نبافته قرار می گیرند. (نمد و موکت نیز جزو همین دسته به شمار می آیند). قدمتی تاریخی دارد و به زمان تولید نمد باز میگردد. در دهه 1940 میلادی فرآیند اسپان باند مورد توجه زیادی قرار گرفت و وارد مرحله تجاری سازی شد. دو نفر از یک شرکت آمریکایی از این صنعت برای تولید پشم شیشه استفاده کردند.

البته بی انصاف هم نباید بود که صنعت بی بافت به شکل پارچه اسپان باند حاصل تکنولوژی عصر جدید است. این صنعت، شکل گرفته از ترکیبات پلیمری توسط فناوری هایی بود. که در سالهای 1950 و 1960 میلادی توسط یک شرکت آلمانی و یک شرکت آمریکایی وارد عرصه تجارت شدند.

با پیشرفت صنعت اسپان باند به شکل امروزی صنعت بی بافت شکل تازه ای به خود گرفت. و باعث به وجود آمدن محصولات جدید در جهت رفاه بیشتر شد. پارچه اسپان باند که نام انگلیسی آن Spunbond Nonwove یکی از مهم ترین زیر مجموعه های صنعت منسوجات بی بافت محسوب میشود. پارچه های اسپان باند به سبب ویژگی های خارق العاده و کارایی بالا در صنایع مختلف توانسته است. سهم بزرگی از بازار منسوجات را به خود اختصاص دهند.

انواع اسپان باند پزشکی - ایبو کالا

انواع اسپان باند پزشکی بافتینه

نحوه اسپان باند ماسک های تنفسی

جنس پارچه اسپان باند از پلی پروپیلن است که در صنعت به اختصار به آن PP نیز می گویند. و در صنعت نساجی کاربردهای فراوانی دارند. در تولید این گونه از پارچه های بی بافت ابتدا مواد اولیه که شامل گرانول پلی‌ پروپیلن هستند. وارد دستگاهی به نام اکسترودر شده و در فرایند اکسترود پلی پروپیلن به صورت مذاب درآمده. و سپس وارد یک سری سوزن ها میگردد. به همین سبب فیلامنت هایی (رشته های پلیمری پلاستیکی) ایجاد می گردد.

این فیلامینت ها در یک کانال هوا سرد شده و به صورت ایرودینامیکی کشش داده می شود. در انتهای مسیر خود بر روی نوار نقاله تشکیل لایه اسپان باند را می دهند. شاید دوست داشته باشید در مورد بعضی از اصطلاحاتی که این روزها به خاطر استفاده از ماسک ها میشنوید. یا بر روی جعبه ماسک درج می شود بیشتر بدانید و اطلاعاتی داشته باشید. ما سعی می کنیم به اختصار توضیحاتی را به شما بدهیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشند.

دستگاه اکسترودر چیست ؟

اکسترودرر یکی از دستگاهای صنعت نساجی می باشد. در تهیه پارچه ماسک و خیلی از پوشش های بهداشتی سهم بسزایی را برعهده دارد. اکسترودر یک دستگاه صنعتی دارای یک محفظه و قسمتی شبیه ماردون داخل چرخ گوشت است. که مواد گرانولی را با نیروی حرکتی و حرارتی به داخل هدایت کرده. تا به هنگام خروج با فشار از انتهای دستگاه، محصولی به صورت خمیری یا نواری شکل تولید کند.

اکسترودرها از سه قسمت اصلی ناحیه ورود گرانولها (تغذیه)، ناحیه تراکم و فشردگی(قسمت ماردون) و ناحیه اندازه‌گیری تشکیل می‌شوند. به علت کاربردهای فراوان این دستگاه، از آن‌ها در بخش های مختلف صنایع لاستیک، پلاستیک و پارچه بی بافت استفاده می‌شود.

انواع اسپان باند پزشکی - ایبو کالا

روش کار دستگاه اکسترودر

روش کار دستگاه اکسترودر به این صورت است. که مواد اولیه به صورت گرانول سخت یا ضعیف تر به صورت خرده ریزه نرم از قسمت قیف دستگاه (چیزی شبیه چرخ گوشت بزرگ فرض کنید) وارد می شود. این مواد در اثر حرارت حاصل از گرم کننده های دستگاه و برش ناشی از حرکت در قسمت ماردون گرم می شود. دستگاه به گونه ای طراحی شده که در انتهای ماردون مجرای خروجی تنگ می شود و موجب فشرده شدن مواد می شود. در بخش انتهایی سر اکسترودر یک کاتر یا یک قالب برای شکل دهی مورد نظر وجود دارد. عمدتا برای تولید دانه‌ های لاستیکی (گرانولی شکل )کاربرد دارد.

گرانول در نقش اسپان باند

اسم گرانول، به گوش بیشتر کسانی که در صنعت پلاستیک و پلیمر فعالیت می‌کنند خورده است. ولی در عموم شاید داستان متفاوت باشد. خیلی از افراد تصور می کنند. گرانول همان پلاستیک یا نوعی پلیمر خاص می باشد. در صورتی که به شکلی از پلیمر که حالت پودری (دانه های ریز کوچک) دارد. و در کاربردها و مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد اطلاق می شود.

استفاده ازگرانولها بهتر و راحت تر از نسخه پودری یا پرک می باشد چون موقع استفاده در هوا پراکنده نمیشود. و باعث آلودگی محیط کارگاه و مشکلات تنفسی و همچنین مقدار زیادی هدر نمیرود. در نتیجه تولید کنندگان ترجیح دادند ازگرانولها استفاده کنند. سازندگان تولید دستگاه های شکل‌دهی پلاستیک هم دستگاههایی طراحی کردند که از مواد اولیه گرانولی استفاده کنند نه پودری و پرک.

برای تولید محصولات پلیمری از گرانول، ابتدا باید آن را ذوب و سپس شکل‌دهی کرد. گرانولها توسط سه روش تبدیل به محصولی برای استفاده می شوند. قالب‌گیری تزریقی و قالب‌گیری بادی و همچنین روش قالب‌گیری دورانی می باشد. ساختار کریستالی ماده اولیه و روش‌های تولید، تقسیم‌بندی‌های متفاوتی وجود دارد. از جمله مهمترین وپرکاربردترین گرانول‌ها، می‌توان به گرانول پلی اتیلن و گرانول پلی پروپیلن و انواع مختلفی از همین خانوادها اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *