تجهیزات پزشکی

دیسک پرداخت دندانپزشکی

دیسک پرداخت دندانپزشکی - ایبوکالا

دیسک پرداخت دندانپزشکی یک دستگاه کوچک است. که مانند سنگ فرز بر عمل می کند اما کارایی بسیار متفاوتی با یکدیگر دارند. دیسک پرداخت برای دندان استفاده می شود. اما سنگ فرز بر همان طور که از نامش پیداست برای برش سنگ و فلز از آن استفاده می کنند.

دیسک پرداخت چیست ؟

دیسک پرداخت دستگاهی است. که برای ترمیم دندان استفاده می شود. یعنی برای صاف کردن، تمیز کردن و برش کوچکی روی دندان استفاده می گردد. بیشترین استفاده از این دستگاه برای ارتودنسی دندان می باشد. دیسک پرداخت ها از موادی همچون پلی استر بادوام، آغشته به آلمینیوم اکسید تولید می شود.

این دیسک ها انعطاف پذیری بسیاری بالایی دارند. در صورت قرار گرفتن آن بر روی دندان کمی خمیده می شود. و به سرعت دندان را برش نمی دهد. خاصیت انعطاف پذیری آن به ضخامت دیسک بستگی دارد. به همین علت دیسک های پرداخت را می توان به دو دسته سخت و نرم تقسیم نمود.

این وسیله بر روی ماندرل قرار می گیرد. و چرخانده می شود. اندازه ماندرل و دیسک پرداخت به صورت کاملا استاندارد ساخته شده است. به راحتی داخل دهان قرار می گیرد و بیمار احساس ناراحتی نمی کند.

دیسک پرداخت کامپوزیت

مهم ترین کاربرد دیسک پرداخت دندانپزشکی استفاده از آن برای کامپوزیت کردن دندان است. یعنی قبل از کامپوزیت اگر دندان نیاز به ترمیم داشته باشد. از این ابزار برای ترمیم آن کمک می گیرند. پس از ترمیم، عمل قرار گیری کامپوزیت بر روی دندان انجام می شود. البته پولیش نیز جز روند کامپوزیت دندان است. و قبل از کامپوزیت کردن ابتدا دندان را پولیش کرده. و سپس کامپوزیت بر روی آن قرار می گیرد.

کامپوزیت کردن یک روش برای زیبایی دندان است. و حتما باید توسط پزشکان متخصص و خبره انجام شود. به یاد داشته باشید اگر هنگام پولیش و یا استفاده از دیسک پرداخت مشکلی ایجاد شود. این مشکل هرچند کوچک باعث تجمع پلاک های دندانی می شود. که در طولانی مدت موجب سوزش و تحریک شدید لثه و نهایت پوسیدگی دندان می شود.

دیسک پرداخت دندانپزشکی - ایبوکالا

دیسک پرداخت دندانپزشکی | مشخصات و بررسی کاربردها

انواع دیسک پرداخت دندانپزشکی

این وسیله را از لحاظ شکل و ساختار تقسیم بندی می کنند. به طور مثال دیسک خورشیدی که حالت چرخ دندگی داشته و به دلیل کاربردی که دارد. آن را به حالت فرچه ای ساخته اند. اما دیسک پرداخت های ساده حالت بشقاب صاف دارد. اما از نظر ضخامت دیسک پرداخت ها را می توان به چهار دسته تقسیم نمود. که عبارت اند از: زبر، متوسط، نرم و خیلی نرم که هرکدام از آن ها رنگ بندی های خاص خودشان را دارند. از نظر ضخامت رنگ آبی زبر، رنگ سبز متوسط، رنگ زرد نرم و رنگ سفید خیلی نرم می باشد.

بسته بندی های دیسک پرداخت دندانپزشکی متنوع است. به این معنا که به صورت تک رنگ بسته بندی شده و به فروش می رسد. و همچنین می توانید به صورت چهار رنگ نیز خریداری کنید. که اسم بسته بندی چهار رنگ را آسورت می نامند. اما بعضی شرکت ها با گذاشتن یک عدد ماندرل درون جعبه یک هدیه به دندان پزشکان ارائه می کنند. و هزینه ماندرل را کم کرده. که پزشکان فقط هزینه دیسک پرداخت را متقبل می شوند.

نوع کار کرد این قطعه کاربردی به این ترتیب است. که ابتدا ماندرل را به توربین وصل کرده. و دیسک پرداخت را بر روی ماندرل قرار می دهیم. و با روشن کردن دستگاه می توانید شروع به کار کنید. توجه نمایید حتما دیسک پرداخت بر روی ماندرل به درستی متصل شود و در جای خود قرار بگیرد. سپس شروع به کار کنید.

توربین ها یک ابزار چرخنده در دندان پزشکی است که دارای سرعت بالایی می باشد. و مهم ترین وسیله برای ترمیم دندان به حساب می آید. توربین ها کاربردهای زیادی دارند. یکی از کاربردهای آن استفاده برای دیسک پرداخت است.

اما بیشتر برای یونیت استفاده می شود. که مهم ترین کاربرد آن است. اما توربین ها همه دارای هد هستند که به آن کارتریج گفته می شود. کارتریج ها را بر اساس ساختار می توان به دو دسته بلبرینگی و ایربرینگی تقسیم کرد که کارتریج بلبرینگی بهترین نوع آن دانست.

1 دیدگاه در “دیسک پرداخت دندانپزشکی

  1. بهاره هدایتی گفت:

    سلام دیسک پرداخت هم موجود دارید
    قیمت تعدادی می خواستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *