تجهیزات پزشکی

بررسی انواع روش های ضدعفونی

بررسی-انواع-روش-های-ضدعفونی---ایبوکالا

بسیاری از ضدعفونی‌کننده ‌ها به تنهایی یا به صورت ترکیبی (مانند پراکسید هیدروژن و اسید پراستیک) در محیط‌های مراقبت بهداشتی استفاده می‌شوند و ما در این مقاله قرار است به بررسی انواع روش های ضدعفونی بپردازیم. مساله ای قطعا پس از شیوع کویید 19 بیش از پیش اهمیت یافت و اکثر مردم را نسبت به خودش دچار حساسیت شدید کرد و هنوز هم برای اغلب مردم دارای اهمیت ویژه ای هست.

آموزش ضدعفونی و استریلیزاسیون محیط

محصولات ضدعفونی شامل الکل ها، کلر و ترکیبات کلر، فرمالدئید، گلوتارآلدئید، ارتو فتال آلدئید، پراکسید هیدروژن، یدوفورها، اسید پراستیک، فنولیک ها و ترکیبات آمونیوم چهارتایی است. فرمول‌های تجاری مبتنی بر این مواد شیمیایی، محصولات منحصر به ‌فرد محسوب می‌شوند و باید در EPA ثبت شده یا توسط FDA تأیید شوند.

در بیشتر موارد، یک محصول معین برای یک هدف خاص طراحی شده است و باید به روشی خاص استفاده شود. بنابراین، کاربران باید برچسب ها را به دقت مطالعه کنند تا مطمئن شوند که محصول صحیح برای استفاده مورد نظر انتخاب شده و به طور موثر اعمال می شود.

ضدعفونی‌کننده‌ ها قابل تعویض نیستند و غلظت ‌های نادرست و ضدعفونی‌کننده‌ های نامناسب می‌تواند منجر به هزینه‌های گزاف شود. از آنجایی که بیماری ‌های شغلی در میان پرسنل نظافتی با استفاده از چندین ضدعفونی‌کننده (مانند فرمالدئید، گلوتارآلدئید و کلر) همراه بوده است، باید از اقدامات احتیاطی (مانند دستکش و تهویه مناسب) برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض استفاده شود.

این بیماری می تواند در افراد حساس در معرض هر گونه مواد شیمیایی موجود در هوا از جمله میکروب کش ها رخ دهد. آسم مهم بالینی می تواند در سطوح زیر سقف که توسط OSHA تنظیم شده یا توسط NIOSH توصیه شده است رخ دهد. روش ترجیحی کنترل، حذف مواد شیمیایی (از طریق کنترل های مهندسی یا جایگزینی) یا جابجایی کارگر است.

بررسی اجمالی ویژگی های عملکرد هر کدام اطلاعات کافی برای انتخاب یک ضد عفونی کننده مناسب برای هر مورد و استفاده از آن به کارآمدترین روش در اختیار کاربران قرار می دهد.

روش ضدعفونی غیرفعال کردن ویروس های منتقله از راه آب

روش‌ ها و تکنیک ‌های رایج ضدعفونی‌ سازی برای غیرفعال ‌سازی ویروس در آب شامل گندزدایی فیزیکی مانند :

  • فیلتراسیون غشایی
  • تابش اشعه ماوراء بنفش

و فرآیندهای شیمیایی مرسوم مانند کلر، مونوکلرامین، دی‌اکسید کلر و ازن است.

بررسی انواع روش های ضدعفونی- ایبوکالا

بررسی کامل انواع روش های ضدعفونی | انواع راه حل ها – ایبوکالا

روش‌های سنتی ضدعفونی سطوح

  • روش مه پاشی

این فرآیند شامل ایجاد یک پوشش برای القای کاهش سریعتر واکنش با استفاده از عوامل میکروبی است. سیستم های ضد عفونی مه گیر مختلفی وجود دارد. تفاوت در محصول شیمیایی مورد استفاده وجود دارد: اسید هیپوکلرو استریلوکس، محلول اسید تارتاریک، اسید پراستیک مایع، آلکیل آمین/اسید پراستیک، 7.5 درصد از پراکسید هیدروژن و 0.2 درصد از محلول های دی اکسید کلر. این روش ضد عفونی در کاربردهای مختلف به ویژه در مورد نورویروس انسانی مورد استفاده قرار گرفت.

  • بخور

بخور عبارت است از وارد کردن یک گاز یا ماده ای که باعث ایجاد گاز در جو یک محفظه نیمه بسته یا کاملاً بسته با هدف از بین بردن موجودات زنده به اصطلاح “مضر” می شود. برای مثال، می‌توان با جوشاندن برگ‌های اکالیپتوس در اتاقی که می‌خواستیم آن را ضدعفونی کنیم، بخار آب شارژ شده با این مواد فعال تولید کرد. بخور سرد و گرم بریمد BD7620 یکی از بهترین دستگاه های بخور است. نسبتا قیمت مناسبی دارد.

  • تکنیک های اسپری پهن یا الکترواستاتیک

ضدعفونی سطح با استفاده از کاربرد الکترواستاتیک شامل استفاده از یک ضد عفونی کننده ثبت شده در آژانس حفاظت از محیط زیست بر روی سطوح دارای پاشش الکترواستاتیک طبق قانون کولمب است .

  • نور ماوراء بنفش

سازمان بهداشت جهانی تایید کرد که اشعه ماوراء بنفش UV  به عنوان یک فناوری بدون لمس در مورد تنظیمات مراقبت های بهداشتی موثر است.

در مناطق بحرانی مانند بیمارستان ها و مراکز مراقبت های بهداشتی، اگر 50 درصد سطوح ضدعفونی شوند و کارکنان بیمارستان دست های خود را به مدت 15 ثانیه بشویند، سطوح تمیز در نظر گرفته می شوند. بنابراین، پروتکل روش های کلاسیک عقیم سازی همیشه مورد نیاز نیست.

بررسی انواع روش های ضدعفونی- ایبوکالا

بررسی انواع روش های ضدعفونی | معرفی محصولات ضدعفونی کننده ایبوکالا

روش های ضدعفونی سطوح

علاوه بر رعایت نکات بهداشتی مناسب، سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید. برای کند کردن گسترش ویروس ها و کشتن باکتری ها به همان اندازه مهم است. آلاینده ها می توانند روی سطوح بمانید و اگر به درستی برداشته نشود، برای روزها تهدیدی برای شما خواهد بود.

نکات مهم بهداشت سطوح

علاوه بر رعایت نکات بهداشتی مناسب، سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید. برای کند کردن گسترش ویروس ها و کشتن باکتری ها به همان اندازه مهم است. آلاینده ها می توانند روی سطوح بمانند و اگر به درستی برداشته نشود، برای روزها تهدیدی برای شما خواهد بود.

دست کش را بپوشید

  • برای مراحل تمیز کردن دستکش بپوشید. دستکش پس از هر تمیز کردن باید دور ریخته شود. در صورت استفاده از دستکش های قابل استفاده مجدد، باید برای آنها اختصاص داده شود. البته که استفاده از دستکش پزشکی توصیه ما به شماست.
  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوح خاص مناطق در منطقه کار بلافاصله پس از برداشتن دستکش، دست ها را بشویید
  • دست های خود را با یک کاغذ یکبار مصرف کاملا خشک کنید

آلودگی را از سطوح پاک کنید

  • سطوح کثیف باید ابتدا با استفاده از آن تمیز شوند
  • یک ماده شوینده یا صابون، آب و یک بار مصرف پارچه قبل از ضد عفونی قسمت هایی از باکتری ها و ویروس ها را می توان به صورت مکانیکی از این طریق حذف کرد.

سطوح را ضد عفونی کنید

  • برای ضدعفونی مناسب، از یک مورد تایید شده استفاده کنید ضد عفونی کننده و یک پارچه یکبار مصرف در صورت استفاده از یک محصول مبتنی بر الکل، از آن استفاده کنید.
  • حداقل 70٪ الکل (یعنی اتانول یا ایزوپروپیل الکل). همیشه دنبال کنید.
  • دستورالعمل های سازنده برای تمام تمیز کردن و محصولات ضد عفونی (مانند غلظت، روش درخواست، زمان تماس و غیره) انجام ندهید.
  • مواد شیمیایی را مخلوط کنید مگر اینکه در دستورالعمل سازنده ذکر شده باشد.

دستورالعمل ها :

  • تاریخ انقضای محصول را بررسی کنید. منقضی شده
  • مواد شیمیایی به طور موثر ضد عفونی نمی شوند.

محصولات ضدعفونی سطوح و دست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *