تجهیزات پزشکی

تیغ جراحی چیست ؟ آشنایی با انواع آن

تیغ جراحی چیست؟ آشنایی با انواع آن - ایبوکالا

وقتی صحبت از انجام جراحی می شود، انتخاب های زیادی در بین ابزارهای مختلف وجود دارد. این مقاله به تیغ جراحی چیست ؟ آشنایی با انواع آن می پردازد.انتخاب تیغه جراحی مناسب از نظر انواع، دسته‌ها، شکل‌ها و غیره بسیار چالش برانگیز است. اگرچه تیغه ها از نظر شکل و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند، برخی از مدل ها به طور خاص برای اهداف خاصی ساخته می شوند. برای انتخاب درست باید همه عوامل را در نظر گرفت.

آشنایی با تیغ جراحی

تیغه مهمترین چیزی است که در جراحی استفاده می شود. از این رو، برای برش موثر بافت ها باید بسیار تیز باشد. گرفتن چاقوی جراحی صحیح می تواند تفاوت زیادی در موفقیت جراحی ایجاد کند. تیغه دائماً در تلاش است تا ابزارهای بهتر و باکیفیت را برای موفقیت در جراحی ها پیاده کند.

تیغه های جراحی که به عنوان چاقوی جراحی نیز شناخته می شوند، در طی مراحل مختلف جراحی ضروری هستند زیرا برای برش پوست و بافت استفاده می شوند. بنابراین نمی توانید کیفیت تیغه های جراحی را به خطر بیندازید زیرا این موضوع به سلامت بیمار مربوط می شود. ما به عنوان یکی از تولید کنندگان تیغه های جراحی، می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که جراحان و کادر پزشکی به تیغه های جراحی برتر مجهز هستند.

تیغ جراحی چیست ؟ | بررسی کامل انواع تیغ جراحی

تیغه‌های جراحی انواع تیغه‌هایی هستند که در اتاق‌های جراحی در حین عمل استفاده می‌شوند. این نیاز به وضوح زیادی دارد زیرا برای برش بافت و پوست انسان به طور موثر استفاده می شود. اتاق عمل شامل همه چیزهایی است که شامل ابزار جراحی، روشنایی جراحی و غیره می شود. این تیغه ها در انواع جراحی ها چه جراحی های کم تهاجمی و چه در برخی از روش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزار در حال توسعه انواع تیغه های با کیفیت خوب است که می تواند روند عملیات را آسان کند.

انواع تیغ جراحی و کاربرد آن

تیغه ها انواع مختلفی دارند که برای جراحی استفاده می شوند. داشتن تیغه مناسب می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. انواع مختلف تیغه ها عبارتند از: #10، 11، 12، 15، 20، 21، 22، 23، 24، و 25. هر اسکالپل برای اهداف متفاوتی استفاده می شود.

رایج ترین چاقوی جراحی 10 است. می تواند برش های بزرگی را از طریق پوست و از طریق بافت های زیر جلدی ایجاد کند. تیغه 20 تا حدودی شبیه تیغه 10 است اما 20 برای برش های بسیار بزرگتر استفاده می شود. بیشتر برای بریدن بافت های ضخیم تر استفاده می شود. از تیغه 15 برای برش های کوچکتر استفاده می شود در حالی که از تیغه های 22 و 23 برای برش های بزرگتر مانند لاپاراتومی یا توراکوتومی استفاده می شود.

یکی از تیغ های پرکابرد در جراحی، تیغ جراحی ریبل است که در سایزهای متفاوت وجود دارد. همچنین یکی دیگر از برندهای معتبر تیغ جراحی که در دندانپزشکی ها و جراحی های سرپایی برای برش قسمت های مختلف بدن استفاده می شود، تیغ بیستوری کیاتو است.

تیغه 11 مثلثی شکل و دارای نوک تیز است. همچنین به عنوان تیغه چاقوکشی شناخته می شود زیرا از آن برای ایجاد برش هایی به سبک چاقو استفاده می شود. تیغه 12 یک تیغه منحنی شکل است که بیشتر برای کشیدن بخیه استفاده می شود. این همچنین می تواند برای قلاب کردن چیزی به یک ساقه استفاده شود. تیغه‌های جراحی در حال توسعه اسکالپل‌هایی هستند که نازک‌تر و انعطاف‌پذیر هستند تا عملیات را آسان‌تر و روان‌تر کنند.

تیغ جراحی چیست؟ آشنایی با انواع آن - ایبوکالا

تیغ جراحی چیست؟ | بررسی و آشنایی با انواع تیغ جراحی – ایبوکالا

سوالات متداول درباره تیغ جراحی و انواع آن

  • چند نوع تیغ جراحی وجود دارد؟

انواع مختلف تیغه ها عبارتند از: #10، 11، 12، 15، 20، 21، 22، 23، 24، و 25. هر اسکالپل برای اهداف متفاوتی استفاده می شود. رایج ترین چاقوی جراحی مورد استفاده 10 است. می تواند برش های بزرگی را از طریق پوست و از طریق بافت های زیر جلدی ایجاد کند.

  • تیغه 11 برای چه استفاده می شود؟

11 یک تیغه مثلثی دراز است که در امتداد لبه هیپوتنوز با نوک نوک تیز تیز شده است و آن را برای برش های خنجری مورد نیاز هنگام لانسه آبسه یا قرار دادن درن قفسه سینه ایده آل می کند. جراح آن را مانند یک مداد و اغلب وارونه نگه می‌دارد تا از وارد کردن ناخواسته آن در عمق زیاد جلوگیری کند.

  • تیغه 20 برای چه استفاده می شود؟

تیغه #20 برای برش های بزرگتر از طریق بافت های ضخیم تر یا برای تشریح بافت های نرم در حیوانات بزرگتر استفاده می شود. تیغه های شماره 10، 15، 20، 21، 22، 23 و 24 همگی منحنی هستند و گفته می شود که دارای “شکم” هستند. همه آنها برای ایجاد برش استفاده می شوند. تیزترین ناحیه روی این تیغه ها نوک انحنای شکم است.

  • تیغه 21 برای چه استفاده می شود؟

شماره 21 – مشابه شماره 20، دارای یک تیغه منحنی بزرگ است که معمولاً برای برش بافت و سایر روش هایی که نیاز به سوراخ یا برش دارند استفاده می شود.

  • تیغه 22 برای چه استفاده می شود؟

شماره 22 نسخه بزرگی از تیغه شماره 10 با لبه برش منحنی و لبه پشتی صاف و تیز نشده است. برای برش های پوستی در جراحی قلب و قفسه سینه و برای برش برونش در جراحی برداشتن ریه استفاده می شود.

  • تیغه 15 برای چه استفاده می شود؟

تیغه 15 دارای لبه برش منحنی کوچک است و محبوب ترین شکل تیغه ایده آل برای ایجاد برش های کوتاه و دقیق است. در انواع روش های جراحی از جمله برداشتن ضایعه پوستی یا کیست چربی عود کننده و برای باز کردن عروق کرونر استفاده می شود.

  • چرا جراحان از 10 تیغه استفاده می کنند؟

تیغه شماره 10 معمولاً برای برش های بزرگ و مستقیم استفاده می شود. مانند یک کمان ویولن نگه داشته می شود و امکان استفاده کارآمد از بزرگترین سطح برش تیغه را فراهم می کند. این همچنین به جراح اجازه می دهد تا عمق برش را با احساس و همچنین با دید تعدیل کند.

  • تیغه 25 برای چه استفاده می شود؟

تیغه استیل ضد زنگ با درجه جراحی یکبار مصرف برای برش بافت لثه و ایجاد برش های جراحی استفاده می شود که در جعبه 100 تیغه استریل فروخته می شود.

  • تیغه 23 برای چه استفاده می شود؟

23 یک تیغه “برگ شکل” است که در امتداد لبه جلویی آن تیز شده است. برای ایجاد برش های طولانی مانند برش خط وسط بالای شکم در هنگام ترمیم زخم معده سوراخ شده استفاده می شود.

  • تیغه 36 برای چه استفاده می شود؟

  1. یک تیغه بزرگتر که در جراحی عمومی و همچنین در محیط آزمایشگاهی برای بافت شناسی و هیستوپاتولوژی استفاده می شود.
  • تیغه 24 برای چه استفاده می شود؟

24 به شکل نیمه دایره ای تر است و دوباره در امتداد لبه جلویی آن تیز می شود. شماره 24 برای ایجاد برش های طولانی در جراحی عمومی و همچنین در روش های کالبد شکافی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • تیغه 40 برای چه استفاده می شود؟

اعداد بسیار بالا مانند تیغه شماره 40 یا 50 فقط توسط دامپزشکان برای اهداف جراحی استفاده می شود. به طور کلی، برای قیچی سگ خانگی، بهتر است از وسط محدوده استفاده کنید که برش متوسط ​​می دهد.

2 دیدگاه در “تیغ جراحی چیست ؟ آشنایی با انواع آن

  1. سیامک بالایی گفت:

    توی سایتتون تیغ ندیدم. دارین؟

    1. جعفری گفت:

      سلام
      تیغ بیستوری کیاتو و تیغ ریبل موجود است. می توانید با سرچ کلمه تیغ هر دو مدل را ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *