زیبایی و سلامت

کاربرد واکسن گارداسیل چیست ؟

کاربرد واکسن گارداسیل - ایبوکالا

می خواهیم درباره یکی از شایع ترین اتفاقاتی که این روزها برای دخترها و پسرها پیش می آید صحبت کنیم که آن زگیل تناسلی است. شاید بپرسید کاربرد واکسن گارداسیل چیست ؟ دقیقا این واکسن در مورد زگیل تناسلی کاربرد دارد و از به وجود آمدن این بیماری اذیت کننده پیشگیری میکند. مراقبت درباره رابطه جنسی از مهمترین عوامل پیشگیری این بیماری است که برای اطمینان قطعی از پیش نیامدن این اتفاق، تزریق واکسن گارداسیل پیشنهاد میشود.

واکسن گارداسیل چیست ؟

برای تهیه این واکسن از داروخانه ها حتما باید نسخه پزشک را همراه داشته باشید و ارائه آن بدون نسخه پزشک امکان پذیر نیست. رابطه جنسی نیازمند آن است که ایمنی را پیش از آغاز، رعایت کنیم. البته که این واکسن فقط مربوط به زگیل تناسلی نیست و در ارتباط با مسائلی همچون:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان مقعد
  • سرطان دهان
  • سرطان سر و گردن ( اوروفارنکس )
  • سرطان آلت تناسلی

ممکن است توصیه شود. واکسن 4 ظرفیتی ویروس پاپیلومای انسانی به دلیل پیشگیری از چندین بیماری مرتبط با HPV که در بالا نام برده شد، طراحی شده و تجویز میشود.

آیا واکسن گارداسیل زگیل تناسلی را درمان می کند ؟

اساسا این واکسن خاصیت درمانی ندارد و صرفا موجب پیشگیری از اچ پی وی می شود. مطمئن باشید برای پیشگیری از این بیماری در کنار آنکه خودتان باید در ارتباط با روابط خطرناک مراقبت کنید، تزریق واکسن گارداسیل نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

واکسن HPV شانس ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی را کاهش می دهد، یک ویروس رایج که از طریق تماس پوستی (معمولاً هنگام رابطه جنسی) منتقل می شود. اکثر انواع HPV بی ضرر هستند. اما برخی از انواع با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند.

کاربرد واکسن گارداسیل - ایبوکالا

کاربرد واکسن گارداسیل چیست ؟ – ایبوکالا

چه کسانی باید واکسن زگیل تناسلی بزنند ؟

بهتر است واکسیناسیون HPV را خیلی زود انجام دهید. دریافت واکسن HVP همیشه میتواند مفید باشد، مخصوصا تا پیش از آنکه 45 ساله شوید. به این دلیل که انواع مختلفی از HPV وجود دارد که بعضی از آنها باعث زگیل و برخی دیگر باعث سرطان می شوند. فقط در صورتی که به دوز قبلی واکسن یا یکی از مواد تشکیل دهنده واکسن واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) داشته باشید، نمی توانید واکسن را تزریق کنید. هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن واکسن در صورت بارداری وجود ندارد.

واکسن گارداسیل برای مردان

حتی اگر قبلاً به نوعی از HPV که باعث زگیل تناسلی می شود آلوده شده اید، همچنان می توانید از خود در برابر انواعی که می توانند باعث سرطان شوند محافظت کنید زیرا ممکن است هنوز به آن انواع مبتلا نشده باشید. گارداسیل برای مردان مانع از پیش آمدن زگیل تناسلی پس از ارتباط جنسی میشود و خطر ابتلا را کاهش میدهد.

واکسن hpv برای زنان

آیا واکسن گارداسیل به زنان و مردان تزریق می شود؟ بله. گارداسیل را می توان به دختران و زنان تزریق کرد. این واکسن از ابتلا به انواع سرطان مربوط به hpv و زگیل نیز در دختران و زنان پیشگیری میکند. از آنجایی که واکسیناسیون HPV برای اولین بار در سال 2006 توصیه شد، عفونت با انواع HPV که باعث اکثر سرطان های HPV و زگیل تناسلی می شوند، 88 درصد در بین دختران نوجوان و 81 درصد در میان زنان جوان کاهش یافته است. واکسیناسیون HPV همچنین تعداد موارد پیش سرطانی دهانه رحم را در زنان جوان کاهش داده است.

سن تزریق آمپول گارداسیل چقدر است ؟

تعداد کمتری از نوجوانان و جوانان به زگیل تناسلی مبتلا می شوند. اگر اولین دوز قبل از 15سالگی زده شده باشد، تنها دو دوز لازم است. نوجوانان و بزرگسالان که تزریق را دیرتر انجام میدهند، در سنین 15 تا 26 سالگی، به سه دوز واکسن HPV نیاز دارند. به طور کلی واکسیناسیون HPV در سنین 11-12 سال توصیه می شود.

بهترین واکسن زگیل تناسلی کدام است ؟

در ایران مدل هایی از واکسن گارداسیل وجود دارد که ممکن است تشخیص آن کمی گیج کننده باشد، چرا که در بسته بندی های آن کاملا مشابه است. قبل از هرچیز حتما پیش از خرید با پزشک خود مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند. اما بدانید که سه مدل:

در بازار ایران وجود دارد و بهترین مدل آن همان گارداسیل آمریکایی است که برچسب یا لیبل وزارت بهداشت بر روی آن خورده باشد. واکسیناسیون HPV بسیار خوب عمل می کند. واکسن HPV این پتانسیل را دارد که از بیش از 90 درصد سرطان های منتسب به HPV جلوگیری کند.

عوارض تزریق گارداسیل

همانند داروهای دیگری که ممکن است استفاده کنید، واکسن گارداسیل نیز از این قاعده مستثنا نیست. البته که کمتر چنین چیزی پیش می آید اما عوارض خفیف این واکسن شامل موارد زیر میباشد:

  • درد، قرمزی یا تورم در بازوی محل تزریق واکسن و تب
  • سرگیجه یا غش
  • سردرد یا احساس خستگی
  • حالت تهوع
  • درد عضلانی یا مفصلی

به ندرت، واکنش های آلرژیک شدید (آنافیلاکتیک) ممکن است پس از واکسیناسیون رخ دهد. افراد مبتلا به آلرژی شدید به هر یک از اجزای واکسن نباید آن واکسن را دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *