پیچ و مهره

انواع پیچ و کاربردهای آن

پیچ اختراعی است بسیار پر کاربرد که در تمام صنایع جهان از جمله : تجهیزات پزشکی، صنایع نفتی، کشتیرانی و غیره استفاده دارد. پیچ ها مبنای اتصلات در انواع و اقسام ساخت و سازهای تجاری و غیر تجاری هستند که باعث آسان تر و ساده تر شدن ساخت گونه های مختلف سازه های صنعتی می باشند. در ادامه با انواع پیچ و کاربردشان و تغییر و تحولات آن و همچنین انواع پیچ آشنا خواهیم شد.

انواع پیچ های خاص

بیشترین کاربرد پیچ برای نگه داری اشیا و اتصال قطعات به یکدیگر می باشد. بخش استوانه ای از قسمت انتها تا نوک پیچ را پای پیچ می گویند که ممکن است کل یا بخشی از آن رزوه شده باشد. به فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ گفته می شود.

پیچ ها در صنعت به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ های محکم کننده: این پیچ ها با هدف وصل کردن دو یا چند قطعه مختلف به یکدیگر به کار می روند. پیچ های انتقال حرکت : این پیچ ها شامل انواع پیچ هایی است که جهت انتقال حرکت یا تبدیل حرکت دورانی به حرکت مستقیم و یا تغییر سرعت به کار می رود.

انواع پیچ ، مهره، واشر های فولادی با قابلیت کشش بالا مورد استفاده در ساختارهای فولادی، ساخت پل، انواع دار بست و چوب بست، چهار چوب های ساختمانی و پیچ های مختلف مطابق استاندارد را می توان نام برد. پیچ و مهره و واشر های مخصوص صنایع خودرو سازی که شامل انواع پیچ های خودکار و خاص می باشد.
پیچ های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دریایی و . . .

جنس پیچ ها ممکن است از فلز، چوب یا پلاستیک باشد. پر مصرف ترین مواد در تولید این نوع اتصالات، فولاد است .
یکی از مهمترین نکاتی که در تولید این گونه اتصالات باید توجه داشت، نوع و جنس مواد اولیه می باشد. جنس و نوع مواد اولیه نه تنها در کیفیت این نوع اتصالات بلکه در قیمت تمام شده آنها نیز تاثیر زیادی دارد.

پیچ های غیر خودکار یا ساده : این نوع پیچ ها برای ثابت شدن نیاز به مهره دارند یا قطعه ای که مانند مهره باشد و بتواند کار مهره را انجام دهد. معروف ترین پیچ از این نوع را میتوان انواع پیچ های شش گوش نام برد. همچنین پیچ هایی دیگر مثل پیچ اتاقی، پیچ جوشی، پیچ استوانه، پیچ آلن و … نیز در این دسته قرار می گیرند.

پیچ خودکار: پیچ های مخروطی که معمولاً دارای دندانه های درشت می باشند و برای اتصال قطعات نرم مانند چوب و پلاستیک به کار می روند. پیچ های خودکار نوعی از پیچ هستند که برای ثابت شدن در قطعه مورد اتصال نیازی به مهره ندارند و درون کار فرو می روند و نوک آنها معمولا مانند میخ تیز هست و حتی می توانند قطعه کار شده را سوراخ کنند. مانند پیچ های سر مته ای، پیچ چوب و …

انواع پیچ و کاربردهای آن - ایبو کالا

انواع پیچ و کاربردهای آن و پیچ خودکار

انواع رزوه پیچ

انواع رزوه پیچ به صورت رزوه مثلثی، رزوه مربعی، رزوه ذوزنقه ‌ای و رزوه نیم دایره ‌ای و غیره می ‌باشد که سطح استوانه پیچ را احاطه کرده ‌است. رزوه ‌ها به دو روش ایجاد می ‌شوند :
ایجاد رزوه با روش رولینگ ( بدون براده برداری )
ایجاد رزوه با روش براده برداری ( ماشین کاری )
رزوه نوع مثلثی یکی از رایج ترین و پرکاربرد ترین نوع رزوه می‌ باشد.

رزوه درشت، رزوه ریز، رزوه فوق ‌العاده ریز، هشت رزوه ‌ای، دوازده رزوه‌ ای، شانزده رزوه ‌ای، رزوه آمریکایی، رزوه دندانه ارّه‌ ای، رزوه چهار گوش، رزوه پیچ حلزونی 29 درجه است.
نوک پیچ ها نیز از نظر ظاهری با هم متفاوت می باشند. برخی از آن ها را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:
پیچ های دوسو
چهارسو
آلن خور
آچار خور
پنج پر و . . .

یافته ‌های باستان‌ شناسی و شواهد تصویری و نظرات متداول بر یونانی بودن اختراع مذکور تأکید دارد و احتمالاً مربوط به قرن سوم قبل از میلاد و توسط ارشمیدس می ‌باشد. قدمت پیچ و مهره در ایران نزدیک به یک قرن می ‌باشد ولی از سال 1320 رسمیت پیدا کرده ‌است.

اولین بار در سال 1333 دستگاه‌های تولید پیچ و مهره توسط شخصی به نام آقای ارجمند وارد ایران شد. در آن زمان پیچ و مهره به صورت پرسی و پرچ تولید می ‌شد و با این کیفیتی که الان در بازار موجود است وجود نداشت.

1 دیدگاه در “انواع پیچ و کاربردهای آن

  1. محمدحسن شیرازی گفت:

    پیچی که توی سایتتون گذاشتین ایرانیه یا چینی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *